Selen İBRAHİMOĞLU GÜREŞ Avukat / Yönetici Ortak
İrem YÜKSEL Avukat
[email protected]
08 Ağustos 2022
A-
A+
Sadakat programları, işletmelerin sadık müşteri kazanmak ve müşterileri ellerinde tutabilmek amacıyla, müşterileri çeşitli yollarla ödüllendirildiği ve böylece müşterilerin firmaya sadakatlerinin sağlandığı sistemlerdir. Tarihi çok öncesine dayanmakla birlikte günümüzde rekabetçi piyasa koşullarının artmasıyla sadakat programları da artış göstermiştir. Programlar, firmaların rekabet gücünü artıran bir unsur olarak kullanılmaktadır.
Sadakat programları kapsamında pek çok kişisel veri işlenir ve firmalarca bu veriler müşterinin işletme açısından belirli ya da belirlenebilir olmasını sağlamak, müşterinin alışveriş alışkanlıklarının takip edilmesini sağlamak, firmanın satış ve karlılığını arttırmak gibi amaçlarla kullanılır. Bu bağlamda, ilgili kişilerin kişisel verileri üzerinde kontrol sahibi olmalarını amaçlayan ve bunun sağlanması için veri sorumlularının uyması gereken usul ve esasları düzenleyen kişisel verilerin korunması mevzuatı, sadakat programları bakımından önem arz etmektedir.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu, 16 Haziran 2022’de “Sadakat Programlarının Kişisel Verilerin Korunması Mevzuatı Kapsamında İncelenmesine İlişkin Rehber” taslağı yayınlamıştır. Kamuoyunun görüşüne ve yorumlarına sunulan bu taslak uyarınca, biz de şirketlerin sadakat kart süreçleri kapsamında işledikleri veriler açısından hangi hususlara dikkat edilmesi gerektiğine ilişkin size yol haritası oluşturmak istedik. Buna göre, uygulamada faydalanabileceğiniz bu kaynağı bilginize sunuyoruz.
YOL HARİTASI
[1] TC. Gelir İdaresi Başkanlığı'nın 2 Seri No'lu Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliği uyarınca ön ödemeli kart satışında TC Kimlik No ve ad-soyadı bilgisinin alınma zorunluluğu getirilmiştir.
[2] Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmeliğin 7’nci maddesinin (7) numaralı fıkrası:
“Hizmet sağlayıcı aldığı onayı, kendi mal veya hizmetleri ile birlikte olmak kaydıyla promosyon olarak sunulan mal ve hizmetler için de kullanabilir. Ancak bu promosyon ilişkisinin bir sözleşmeye bağlı olma şartı aranır.”
[3] Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik m.7/7: “Hizmet sağlayıcı aldığı onayı, kendi mal veya hizmetleri ile birlikte olmak kaydıyla promosyon olarak sunulan mal ve hizmetler için de kullanabilir. Ancak bu promosyon ilişkisinin bir sözleşmeye bağlı olma şartı aranır.”
[4] Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik m.6/2:
“Devam eden abonelik, üyelik veya ortaklık durumu ile tahsilat, borç hatırlatma, bilgi güncelleme, satın alma ve teslimat veya benzeri durumlara ilişkin bildirimleri içeren iletiler ile hizmet sağlayıcıya ilgili mevzuatla getirilen bilgi verme yükümlülüğü durumlarında önceden onay alma zorunluluğu aranmaz. Ancak bu tür bildirimlerde herhangi bir mal veya hizmet özendirilemez veya bunların tanıtımı yapılamaz.”
Yayınlara dön